Du lịch của Loch Henry giảm sau các vụ giết người, nhưng tăng lên sau khi phim tài liệu thực tế được phát hành. Tín dụng: Netflix
“Các con đực này sẽ nhìn thấy nơi này trên màn hình phẳng 4K của họ và họ sẽ bị lập tức bị lấp đầy như muỗi trên phân của chú chó, nhưng với tiền.”
Black Mirror Tập 6 “Loch Henry” mang đến thực tế qua quá gần với nhân vật chính Davis McCardle (Samuel Blenkin). Nhưng khác với nhà làm phim tài liệu hiện tại bị làm hỗn độn, địa điểm giả tưởng của Loch Henry cũng nhận được một cộng sự lớn từ việc được đề cập trong bộ phim của anh, như được nói rõ ràng bởi bạn cũ của Davis, Stuart King (Daniel Portman).
Thật buồn, chúng ta chỉ có thể nhìn thấy một cái nhìn nhỏ về cộng sự này. Một chút nữa sẽ giúp Black Mirror làm một điểm mạnh hơn, không chỉ về những vấn đề về luật lệ của thực tế, mà còn về sức mạnh lâu đời, thường gây ra những vấn đề của du lịch thực tế. Những gì không hoàn toàn đúng trong tập phim là sự tăng trưởng du lịch chỉ xảy ra sau khi phim của Davis được phát hành trên Streamberry (dịch vụ streaming giả tựa của Netflix), với chi tiết thêm đáng ghét là sự tham gia của cha mẹ của anh.
Hãy cùng nhìn vào “Loch Henry” của Black Mirror trong những nước nhạy cảm của du lịch thực tế.
Du lịch của Loch Henry đã giảm sau các vụ giết người.
Khi Davis mang bạn đồng làm phim và bạn gái của mình Pia (Myha’la Herrold) trở lại quê hương Scotland của mình là Loch Henry, họ ghé thăm quán rượu duy nhất (và rất trống trời) của thị trấn. Davis và Pia nghe bạn học của anh Stuart mô tả những cách trống trải của thị trấn này, với “tất cả không khí nghỉ mát của một viện chăm sóc”.
“Tôi không hiểu. Nó rất đẹp quanh đây. Sao mà bạn không bị lập tức bị lấp đầy du khách?” Pia thực sự hỏi.
“Cũng có ba quán rượu xung quanh đây. Và bây giờ chúng ta là người cuối cùng. Đây là một khu vực chết chóc thực sự”, Stuart nói.
“Một khu vực chết chóc thực sự.” Tín dụng: Netflix
Stuart giải thíchMọi người đã xem. Bây giờ mọi người đều đi du lịch. Credit: Netflix.
Just one montage could have shown tourists buying insensitive merchandise, eagerly wandering through the town up to the farm and over to the cottages. “Can we go see where it happened?” visitors could eagerly ask, echoing Pia’s own excitement. Because this is quite literally what happens in real life.
True crime, of course, isn’t a newfangled thing, it’s just finding new platforms like streaming – and intense popularity, at that(opens in a new tab). “The genre isn’t exploding because it’s new,” Alison Foreman writes for Mashable. “Historians trace the commodification of our cultural crime fetish to as early as the mid-16th century, when the practice of pamphleteering collided with increased literacy rates throughout Europe. Though readership was still limited to aristocrats with enough money and time for such diversions, gruesome stories of murder and assault rapidly came into violent vogue.
In the century that followed, crime pamphlets and magazines rolled in salacious tales of cruelty and gore, touting the tormented confessions of high-profile prisoners(opens in a new tab), details of the supposed spectral evidence at witch trials(opens in a new tab), and more. How the genre got its name isn’t known precisely, but by the time Random House published Truman Capote’s nonfiction In Cold Blood in 1966, ‘true crime’ was a widely accepted literary term.”
True crime tourism, a specific type of dark tourism (when tourists visit sites specifically where human tragedy has occurred), has long accompanied such literary coverage. Today, online platforms simply make it easier for people to start their own tours or find their niche interest catered for. Sites like Trip Advisor, Airbnb, and Viator are brimming with true crime tours, allowing tourists to take a walk through cities from New Orleans to Los Angeles, Sydney to Seoul, Paris to Lisbon. Even the ancient Roman temple complex where Julius Caesar was stabbed just opened to tourists(opens in a new tab).
From the streaming and podcast era, bloggers plot out locations from more modern true crime documentaries for self-guided tours: Baltimore for Serial listeners, Manitowoc and Waupun, Wisconsin, for Making a Murderer viewers.
The intrigue is as it always has been. As Pia says in Black Mirror, “The mystery is, ‘How could someone do that shit?’ It’s ‘What the fuck?’ It’s ‘Give me the details.’ And the details are so awful, it is irresistible.”
“The details are so awful, it is irresistible.”
True crime tourism usually focuses on specific criminals; if I had a penny for the amount of Jack the Ripper tours that run through London nightly… Serial killer tours raise considerable ethical questions around misguided reverence and glorification of violence and murder, and respect for the victims and their families. People pay for tours around Milwaukee’s warehouse district, where serial killer Jeffrey Dahmer abducted, tortured, and murdered young men and boys in the ’90s – there’s one tour featured on the Netflix show Dark Tourist(opens in a new tab). Chicago has more than its fair share of crime tours(opens in a new tab), including visits to the site of the “Murder Castle” of serial killer H.H. Holmes. Tour guides have long run Ted Bundy itineraries in Seattle, and L.A. has multiple tours built around the 1947 Black Dahlia murder and the 1969 Manson Family murders.
Lizzie Borden’s house in Fall River, Massachusetts, is now a museum and runs guided hours daily – you can even stay the night in the house. Haunted hotels(opens in a new tab) that you can actually stay the night in(opens in a new tab) have been popular for so long, they’re basically standard accommodation options now.
In Black Mirror, after the group’s visit to the crime scene, the farm’s dungeon, Stuart makes the observation, “That might be a tourist draw in itself, actually.” Davis makes a joke about tempting people to stay the night there. Despite how inappropriate this is, it’s likely this would happen in Loch Henry, considering travel’s long tradition of macabre accommodation. Did the town make that happen? Did the cottage where the Challises stayed receive the same treatment? We don’t see.
“Loch Henry” scratches the surface of true crime ethics
The most important thing true crime tourists need to keep in mind: At every location, these were real people, with real families(opens in a new tab).
“True crimers are insatiable, drinking up stories of humanity’s lowest lows every hour of every day,” Alison Foreman writes for Mashable. “And yet, true crime is not just entertainment. These are real stories of real people in really terrible moments – and that comes with real consequences.”
Though he’ll later relent with the promise of boosted tourism, Davis hits the nail on the head in Black Mirror, being shocked at Pia for wanting to make the film at all considering that (he thinks) his father was killed by the murderer. “That’s real. That’s not fucking content.” But content is exactly what it will become, thanks to Streamberry, and it will royally mess Davis up.
“The episode tackles how true crime shows reopen wounds for the victims of those crimes and their families, blurring ethical boundaries for the sake of sensational storytelling,” Mashable’s Yasmeen Hamadeh writes. “‘Loch Henry’ illustrates the lived reality victims experience when they watch their trauma remade through scratchy VHS recordings and moody piano soundtracks to create a spectacle that finds its appeal through its nastiness. Who cares if your parents were serial killers and your girlfriend’s dead, Davis? Your story makes for great content, and that’s all that matters to ‘Streamberry.’”
“Brooker’s script for this one scratches at the callousness of the true crime genre, where lip service is paid to the personal stories of the victims even if unearthing these heartaches can unleash new pain. It also makes macabre jokes about how those gorgeous aerial shots from drones can make any notorious town seem a tourist-friendly destination,” writes Kristy Puchko in her review of Black Mirror Season 6. “On the other hand, the episode aims to satisfy the very blood lust its story seems to critique.”>
Trong khi đánh đổi Netflix và sức mạnh của bộ phim tội phạm thực tế, Black Mirror đã để lại một lời tôn vinh nhỏ về sức mạnh của du lịch tội phạm thực tế. Nhưng cảm giác như đây là một cơ hội bị bỏ lỡ để thực sự hiển thị tác động của một bộ phim tài liệu có thể có được trên du lịch tối tăm. Có lẽ sự quan tâm đối với tội phạm thực tế và “nơi nó xảy ra” của mọi người trong mỗi ngày có thể được thấy trong bộ sưu tập báo tờ và phim truyền hình của mẹ của Stuart.
“Không phải mỗi ngày một trong những khách thường xuyên của bạn lại là Vlad the Fucking Impaler, phải không?” Stuart nói.
“Cô ấy chắc chắn muốn một món quà.”
Cách xem: Black Mirror Phần 6 hiện đang có trên Netflix.(mở trong một tab mới)
Shannon Connellan là Biên tập viên của Mashable tại Anh, trước đây là Biên tập viên của Mashable tại Úc, nhưng cảm xúc thì cô ấy sống ở nhà Creel.
“Black Mirror: Loch Henry” là một tập phim kinh điển trongchớm tựa game Netflix nổi tiếng. Không giống như các tập phim thường về việc phát triển cốt truyện hoặc quan điểm về thế giới bên ngoài, tập này có một diễn biến phi thường gắn liền với du lịch bạo lực thực tế.
“Black Mirror: Loch Henry” khẳng định sức nổi tiếng của nó bằng cách sử dụng cánh hạt giống tính toán thuộc về việc truyền bá tổng hợp thông tin du lịch. Trong tập phim này, tới khán giả thu hút một hình ảnh về việc du lịch bạo lực thực tế vốn đã tồn tại trong tâm trí của chúng ta nhưng chẳng đã được đề cập đến.
Tất cả các diễn viên trong tập phim “Black Mirror: Loch Henry” đã đàm phán tốt về việc gướng mình vào vai giả của họ, và đã thành công trong việc tiếp thu nền du lịch bạo lực thực tế. Các loại giao dịch của họ trong tập phim đã độc đáo và khắc họa sự tàn nhẫn của việc du lịch bạo lực thực tế.
Tập phim “Black Mirror: Loch Henry” đã tiến sâu hơn vào du lịch bạo lực thực tế, liệu rằng tập phim này có thể trở thành một cầu nối để giải quyết các vấn đề của những người làm du lịch bạo lực và làm hài lòng những khán giả khác? Chỉ thời gian mới biết!